Drempelvrees

De eerste wedstrijd uit, tegen Staunton 2. Ik mag aantreden op bord 1. Mijn belabberde schaakprestaties geven mij niet het geweldige vertrouwen in mezelf wat ik gewoonlijk wel heb. Tot nu toe, intern, slechts een halfje uit 3, wat is er met me aan de hand?  Handhaven in groep 1 is het geworden ipv winnaar van groep 1. Op bord 1 tegen Staunton, ik begin al te zweten als ik daar aan denk. Maar Kapitein Jan heeft mij daar geplaatst en wie ben ik om tegen zijn strategie in te gaan. Hij zal denken, beter verliezen op 1 dan op 8. Nadat ik uit bad kom, geschoren en wel, trek ik mn nette grootmeesterkleren aan. Een echte late vogels broek uit Den Haag. Weliswaar tweedehands maar toch. Zelfverzekerd sta ik voor de spiegel. ik pak een spuitbus aftershave, en spuit dit per ongeluk recht in mn oog…………. gvd. Maar als ik later in 1 oogopslag de schaakpuzzel van Roel oplos, komt het weer een beetje goed. Bedankt Roel.

Rond 12.16 rijden we naar Etten-Leur. Jan van den Berg , Glenn Jacobs en ik samengeperst op de achterbank. Kapitein Jan aan het stuur en naast hem beweegt iets. Hee? daar zit ook de tengere Inge Oostvogels comfortabel in een veel te grote bijrijdersstoel. Net voorbij het bordje Etten – Leur plempt er zich brutaal een heel groot geel boerenvoertuig voor ons. Het ding was niet vooruit te branden en Jan wond zich zichtbaar op. Tijd zat, zei ik op een geruststellende kalme toon, terwijl ik me van binnen rot ergerde aan die stinkkar.  Boer Harms koos dezelfde route als ons en ging waarschijnlijk ook een middagje schaken. Eindelijk, gevoelsmatig na een uur draaide het mestgedrocht zich onverwacht van de weg af , de prut in. Jan haalde hem toen zeer behendig in………..Bij buurthuis DE Drempel, hadden we zoals altijd parkeerperikelen. Gelukkig stond op het eind de auto op een mooi plekje waar ie niet mocht staan.In het gezellige zaaltje worden we verwelkomd door Tamara, achter de bar schenkt Tamara koffie, Tamara doet de openingsspeech en Tamara speelt op 4 tegen Jos. Als er problemen zijn mag je Tamara aanspreken, want zij is ook de wedstrijdleider.

Mijn tegenstander stelde zich voor als “Flip” , om een of andere reden had ik toen direct mijn zelfvertrouwen terug. In een partij waar ik uiteindelijk een pion achter stond maar mooiere lijnen had, werd het gedwongen remise door zetherhaling.

Jan op bord 2 had een spectaculaire partij. Beide spelers dreigden een paardvork maar, deden deze niet omdat er eerst andere dingen opgelost moesten worden. Jan kwam een stuk achter omdat zijn paard na de torenwinst niet gered kon worden.

Inge speelde met haar typerende speelstijl haar opponent het bos in. Altijd nog even een extra zetje om de geplande actie nog degelijker te maken.

Jos zijn vrije pion op de a-lijn werd door Tamara aangevallen met 2 torens, een loper en een Dame. Deze was niet te houden. Met een pion minder moest Tamara het nog maar even doen. Nou dat deed ze ook, alleen niet even maar iets langer.

Glenn speelde op bord 5 tegen een voor hem bekende speler. Hij wist deze ook weer goed aan te pakken. 2 torens op een open d-lijn, een loper en een Dame bij de koning die nog in het midden staat. Daar had ik ook een paard voor gegeven.

Ralf van Aert op bord 6 hield remise na een discutabel kwaliteitsoffer. Toren voor een paard, wat daarna net geen doorslag gaf. We gaan het horen van Ralf na zijn analyses.

Extra noemenswaardig is toch wel de prestatie van Kristian Grigorov op bord 7.Heel kalm en overtuigend speelde hij zijn tegenstander Rinus Merkies van het bord.Ik hoorde Rinus later tegen iemand anders zeggen, “ik had niks in te brengen tegen da menneke”.

Jan heeft op bord 8 gewonnen, over zijn partij vertel ik niets. Het boze internet gaat deze keer zijn geheim niet prijsgeven.

Met 3 – 5 wonnen we dus (voor de mensen die niet gerekend hebben) dankzij het inmiddels befaamde leiderschap van Kapitein Jan. Promoveren wordt onze doelstelling. Geschiedenis schrijven voor onze nazaten in de Roverstochten van Kapitein Jan. Zijn portret zal aan de muur hangen naast Woeste Willem en Inge de bosheks. Wilt u nog wel even betalen zei de barfiguur mij vrij dringend. Ik heb al betaald. Bij wie dan? Bij niemand, Tamara was aan het schaken. Hoe dan? Apparaat bediend, bedrag ingevoerd en verzonden. Gewoon over gemaakt, hier het bonnetje inclusief fooi en hier mijn bankrekening app. Oh maar ik geloofde u wel hoor. Ja door mijn betrouwbaar uiterlijk denk ik dan. Met Inge op de achterbank verliep de terugreis voorspoedig. Dat gelukzalige gevoel om met je team terug te rijden met winst in de pocket, daar doen we het voor.

Kortsnoi

3 gedachten over “Drempelvrees

1. Wat een aanwinst voor het 2e ben je toch Willem. Remise schuiven op bord 1 en er nog een vermakelijk stukkie uitpersen ook. Daar zal Kapitein Jan tevreden mee zijn.